S koalicí se shodujeme, že chceme přivést tramvaj na nový terminál v centru města. Když jsem však v minulém měsíčníku upozornil na to, jaké má odsunutí obou projektů dopady v podobě nečerpání stamilionových dotací, náměstek Roubíček odpovědnost přehodil na Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce n. N. (DPMLJ), problém bagatelizoval a snažil se znevěrohodnit mnou uvedenou částku. Tak se na to podívejme ještě jednou a pořádně.
Kdo odložil prodloužení tramvaje? S nápadem přišel na semináři pro zastupitele primátor Čeřovský a dotlačil k němu zástupce DPMLJ. Těm nezbylo než ustoupit. Jablonec vlastní pozemky, takže když nechce, DPMLJ nic nepostaví.
O kolik jistých peněz na investice přijdeme? Počítejme spolu. Odložením výstavby terminálu přijdeme o 125 milionů dotací z Integrovaného plánu rozvoje území Liberec a Jablonec n. N. (IPRÚ). Částka vychází z výpočtů řídícího výboru IPRÚ a z jednání s náměstkem Roubíčkem.
Tím, že Jablonec vyvolal odložení prodloužení tramvajové trati do centra Jablonce na připravovaný terminál, DPMLJ a potažmo Jablonec jako jeho akcionář nezíská na projekt z Operačního programu Doprava 2014-2020 svého času již přidělenou dotaci 197 milionů. Částka vychází z usnesení představenstva DPMLJ z 16. 5. 2019.
Tím, že se trať z Liberce do Jablonce zmodernizuje, ale neprodlouží na terminál, se DPMLJ i Jablonci modernizace trati prodraží o 23 milionů, protože vlivem horšího plnění parametrů projektu se sníží podíl dotace. Částka vychází z porovnání minulých a současných odhadů DPMLJ ohledně dosažitelné dotace.
Celkem nevyčerpá Jablonec a DPMLJ na projekty na území Jablonce a na trati do Jablonce přes 345 milionů již přidělených evropských dotací. A navíc přijde o nemalé peníze tím, že úpravy ulic po vybudování dešťové kanalizace nepůjdou časově spojit s prodloužením trati a zaplatit z dotací. Náměstek Roubíček pracoval se 140 miliony a tvrdil, že můj odhad téměř 400 milionů je úplně vymyšlený. Kdo byl blíž?
Ne nadarmo se říká, že je lepší vrabec v hrsti než holub na střeše. Teď jsme měli dotace jisté, ale v budoucnu už jistotu nemáme. Argumentovat budoucími částkami jako s jistotou, jak předvedl pan náměstek, nelze. A podaří-li se na prodloužení trati a výstavbu terminálu získat dotace v příštím programovacím období, nepoužijeme je zase na jiné projekty. Odsunutí obou projektů nás zkrátka vyjde draho.
Pan náměstek by se měl řídit svou radou z minulého čísla a místo vymýšlení nepravdivé argumentace „šel prostě pracovat“, abychom měli terminál co nejdříve.
Jakub Macek, zastupitel za Společně pro Jablonec