Jablonec musí do konce listopadu schválit příspěvek na rekonstrukci a prodloužení tramvajové trati. Pokud se tak nestane, Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce n. N. (DPMLJ) na to nezíská dotaci a trať se bude muset do několika let uzavřít. Zastupitelé od nového vedení města (ODS, ANO, SLK) obdrželi podklady zkreslené tak, že ukončení provozu tramvaje a její nahrazení autobusy zdánlivě vypadá jako výhodnější varianta. „Chce snad nové vedení města pomocí zavádějících údajů přimět zastupitele, aby provoz tramvaje nadobro ukončili?” ptá se Jakub Macek, zastupitel a člen dozorčí rady DPMLJ.
3. října se konal seminář pro zastupitele k problematice tramvaje č. 11. Zástupci DPMLJ potvrdili, že většina tratě linky č. 11 z Vratislavic do Jablonce je v téměř havarijním stavu. Bez dokončení rekonstrukce za 807 mil. Kč ji lze provozovat sotva pár let, než bude z bezpečnostních důvodů uzavřena. Zpracovatel cost-benefit analýzy pro dotaci potvrdil, že bez prodloužení trati na plánovaný přestupní terminál v centru Jablonce není možné získat ani dotaci na rekonstrukci stávající trati. Vzhledem k finančním možnostem obou měst tak jsou jen dvě možnosti – tramvaj prodloužit a přitom zrekonstruovat, nebo ukončit její provoz.
Hned u první prezentace vedení města Jablonce, ve které byly srovnávány náklady Jablonce na provoz tramvaje s případným nasazením autobusů, přítomné překvapil odhad nákladů na provoz autobusů na méně než polovině realistických nákladů. Zastupitel Petr Klápště vysvětluje: „Až na základě našich dotazů se ukázalo, že u autobusů by se jednalo o obrovské zhoršení pro cestující – počítalo se s delšími intervaly a menší kapacitou než u tramvaje, lidé by cestovali déle a nakonec by dojeli jen do Vratislavic.” Zástupci Liberce navíc upozornili, že toto řešení s nimi nikdo neprojednal a rozhodně odmítli, že by byli ochotni na své náklady navýšit kapacitu tramvaje č. 5 a vybudovat ve Vratislavicích přestupní terminál.
Naopak jiné předpokládané výdaje města byly násobně nadhodnoceny, což navozovalo dojem, že si Jablonec nemůže příspěvek na rekonstrukci a prodloužení trati dovolit. Za údajnou strategii odboru rozvoje byl vydáván zastaralý seznam záměrů určený pro diskuzi o možnostech dotací, tedy jakýsi soupis přání a snů, nikoli investiční výhled. Nebyly také zahrnuty možné dotace na budoucí projekty, které mohou značnou část nákladů městu ušetřit. Mezi údajně nezbytnými opravami se objevily akce, se kterými mohlo město pod vedením ODS něco udělat kdykoli za poslední dvě volební období a nikdy je za akutní neoznačilo. A také bylo zamlčeno, že za příspěvek na rekonstrukci a prodloužení trati ve výši asi 53 mil. Kč dostaneme podobnou protihodnotu v podobě nových komunikací a chodníků na náklady DPMLJ.
„Když se ohlédneme, jak bylo nepravdivými náklady zdůvodněno zrušení architektonické soutěže na zázemí v okolí přehrady, je na místě otázka, jestli i zde není v pozadí zavádějících údajů snaha nové koalice provoz tramvaje zrušit. Takové šetření by nakonec cestující přišlo pěkně draho,” uzavírá Jakub Macek.