Vedení města hned po svém nástupu odložilo na neurčito prodloužení tramvajové trati do centra a teď se chystá ukončit i výstavbu terminálu spojeného s parkovacím domem – prý jen v tomto programovacím období EU. Přitom jde o dva největší rozvojové projekty od revoluce a není jasné, zda na ně půjde v budoucnu získat jakoukoli dotaci, natož takto vysokou. Jisté je jen to, že kvůli odložení obou projektů Jablonec nezíská na zlepšení dopravní infrastruktury a související zkulturnění centra téměř 400 mil. Kč, které už nám byly přiděleny.

Jablonečané a lidé z okolních obcí, kteří u nás přestupují, se s největší pravděpodobností mohou rozloučit s vidinou rychlého, komfortního a bezbariérového propojení všech druhů dopravy (vlak, tram, bus, auto, kolo, pěší) na jednom místě v centru, bez schodů a suchou nohou. Mohli jsme dohnat to, co je na západě standard od konce minulého století.

Lze se jen domnívat, zda je skutečným důvodem obava, že by město muselo vrátit dotaci kvůli nedodržení termínu zprovoznění terminálu, obava ze zadlužení města, protože některé strany musí šetřit vždy a za každou cenu, přestože to má k dobrému hospodaření hodně daleko, nebo jen proto, že si vládnoucí strany nikdy nepřály projekty skutečně realizovat.

Může za tím být i snaha o to, aby zbylo na dotace a půjčky pro spřátelené subjekty a na předvolební dárečky pro jablonecké voliče (přespolní u nás nevolí). Nevadí, že dotace z Integrovaného plánu rozvoje území Liberec a Jablonec n. N. (IPRÚ) mají sloužit obyvatelům celé liberecko-jablonecké aglomerace.

Povinností každého vedení města je vyvinout maximální snahu o dotažení rozjetých projektů do zdárného konce (tím spíš svých vlastních), natož když jejich příprava stála už přes 10 mil. Kč. Navíc nepostavení terminálu může ohrozit čerpání dotací z celého IPRÚ v řádu půldruhé miliardy Kč.

Největší riziko spočívá v tom, že nebudou-li oba projekty realizovány ani v budoucnu, ohrozí to znovu i existenci celé tramvajové trati do Liberce, protože podmínkou příspěvků Libereckého kraje na její provoz bylo prodloužení trati na nový terminál.

Čím dál častěji se ptám, proč museli ODS a SLK do koalice, když nejsou schopní a ochotní přijmout odpovědnost za zdárné dotažení svých vlastních projektů do konce. Oni v minulém volebním období oba projekty započali a nastavili harmonogram, který najednou kritizují, i když byl dosud dodržován. A teď je také oni odsoudili k neúspěchu.

Jakub Macek, zastupitel za Společně pro Jablonec