Liberecký kraj je pro Jablonec klíčový ve dvou tématech — budoucnost Nemocnice Jablonec a fungování tramvajové linky č. 11 z Jablonce do Liberce.
Není žádným tajemstvím, že pan Němeček (ODS), ředitel naší nemocnice a současně krajský zastupitel a městský radní, dlouhodobě usiluje o její převod z příspěvkové organizace na obchodní společnost. Zatím se mu nedařilo najít dost silné argumenty, aby přesvědčil většinu zastupitelů k odsouhlasení tohoto kroku, proti kterému s mými kolegy vystupuji už druhé volební období.
Obchodní společnost, navíc s dvěma majiteli, je méně průhledná a kontrolovatelná. Příspěvková organizace je naproti tomu pod drobnohledem vedení města a nemusí se vždy nutně řídit tržními principy. Zdravotnictví totiž není jen byznys, ale především péče o pacienty, které musí ošetřovat spokojený, odpočatý a dobře placený personál. Více než investice do betonu pacienti i personál ocení lidský přístup, který je snazší zajistit nyní než po převodu na akciovou společnost. Jablonecká nemocnice může do budoucna fungovat jako protiváha krajským nemocnicím, ale současně s nimi intenzivně spolupracovat.
Jablonecká nemocnice funguje narozdíl od nemocnic v Turnově, Frýdlantu, Semilech a Jilemnici bez problémů, kvůli kterým by do ní kraj musel majetkově vstupovat jako do výše zmíněných. Navíc do ní město v posledních letech investovalo přes 200 milionů na stavbu a zařízení Pavilonu intenzivní medicíny. I finanční prostředky může naší nemocnici kraj poskytovat úplně stejně jako doposud.
O majetkovém vstupu kraje do jablonecké nemocnice proběhlo mezi zástupci kraje a města už několik jednání, ale byla pozastavena na období po krajských volbách. Majetkový vstup by neměl být záminkou pro změnu právní formy na obchodní společnost. Nemocnice je naše rodinné stříbro, na které můžeme být hrdí, neměli bychom se ho naopak zbavovat.
Druhým důležitým jabloneckým tématem, na které má zásadní vliv Liberecký kraj, je finanční příspěvek kraje na provoz tramvaje mezi jeho dvěma největšími městy. Kraj se sice ústy hejtmana zavázal, že zatím bude přispívat alespoň 25 mil. Kč ročně, ale vzhledem k celokrajskému významu tramvajové linky č. 11 je to málo. Navíc hejtmanem může být za pár měsíců úplně někdo jiný a kraj může kdykoli příspěvek zrušit. Pro rozvoj tramvajové dopravy je klíčové, aby se kraj stal co nejdříve objednatelem linky č. 11 stejně jako Liberec a Jablonec. Polovina lidí využívajících mezi Libercem a Jabloncem veřejnou dopravu totiž cestuje právě tramvají.
Jakub Macek (bez pol. přísl.), zastupitel za Společně pro Jablonec